Svar om pedofiler. Kanske ska skapa en tråd med svar om det snart?

Pete Nielssen  om Svar på gårdagens inlägg om Pedofiler.:

@Sara:

Definiera tafsa...

Jag tycker att ovälkomna beröringar, oavsett om de är avsedda att orsaka sexuell retning eller inte, är ett tecken på att något står fel till med personen som utför dom. Oavsett åldern på den som blir utsatt för dom - att det är en vuxen person som blir utsatt gör det INTE till en mindre kränkning enligt min mening.

Och varför förutsätter du att alla pedofiler antastar (eller vill antasta) barn? Vad är din definition på en pedofil?

Den vanlig förekommande lögn är faktiskt att stämpla personen som pedofil, trots att hon eller han inte är det. De allra flesta som våldtar barn gör det inte på grund av sexuell eller emotionell attraktion, utan på grund av han heller hon tycker att barn är lätta offer, fysiskt och/eller psykiskt.

Visst finns det rötägg bland pedofiler, precis som det finns rötägg bland homosexuella och heterosexuella, jag tror faktiskt inte det finns en pedofil som skulle påstå annat, fråga en om du inte tror mig. Men gör det alla till pervon om bara en del beter sig illa? Nej, enligt min ringa åsikt. Det är lika fel att antasta en vuxen som att antasta ett barn, en person som gör så måste få hjälp att bli av med sitt problembeteende.

Och att man blir äcklad ger inte rätt att ljuga eller ens överdriva. Inte minst på grund av chansen att du blir äcklad utan orsak.
Hur skulle du känna dig om du träffat en kille som var din klippa efter en skilsmässa, som var en axel att gråta på, en famn att söka tröst i, inte bara för dig men också för dina barn?
Och att något du läst eller hört får dig att "förstå" att han är pedofil, och därför konfronterade honom och sedan tappade kontakten?
Hur skulle du känna dig om du senare skulle förstå att han inte var farlig över huvud taget?
Hur skulle du reagera om du, uppe på det hör, skulle få höra imorgon, att dina barns pappa varit på dom nästan varje natt sedan de var tio, speciellt efter ditt nya förhållande sprack, och alltid haft stånd när de suttit i hans famn?
Skulle du inte vilja att de som fick dig att tro något var sant som inte var det skulle ställas till svars för helvetet de orsakat dig och dina barn?

För varenda gång någon ljuger eller överdriver, så ökar chansen för att ovanstående inträffar. Och tillräckligt många överdrifter och lögner senare, så blir det förföljelser, oskyldiga som kastas i fängelse, misshandlas eller mördas.


Sara Svarar:

Jo det du säger om att ens röra någon som inte vill är fel, det håller jag med om. Eftersom man inte ska röra någon som inte vill. Jag har inte sagt att alla pedofiler vill röra ett barn, men det är ju det dem tänder på, det dem flesta pedofiler verkar drömma om. Och alla sexuella fantasier som har med barn att göra tycker jag är fel, och att man ska söka hjälp för. Precis som att man ska söka hjälp för om man t.ex. drömmer om att man kanske skadar en annan person med våld.

Jag blir inte äcklad utan orsak. Varför jag blir äcklad av pedofiler, är för att jag tycker det är helt omännskligt att kunna vara sexuellt attraherad av ett barn. ( Mår illa av att bara skriva sex och barn i samma mening). Och visst, man kan väl inte rå för att man blir pedofil, men för guds skull gör någonting åt det. Sluta titta på bilder på små barn, sluta tänk på dem och sök hjälp för det. Om varje pedofil skulle söka hjälp för sitt problem och inte titta efter små barn skulle nog fler folk kunna acceptera och förstå sig på en pedofil.

Om jag hade en kille som var pedofil och inte hade gjort mitt barn någonting ( om hon hade levt än vill säga) hade jag ändå blivit förbannad. För jag skulle aldrig vilja ha någon i närheten som tänder på  mitt barn, eller som ens tänder på andra barn i övrigt.

Tro mig, ingen skulle kunna vara på mitt barn om hon fortfarande var vid liv. Även om hon bara var några månader var jag som en höök mamma, jag släppte henne aldrig med blicken och lät inte vem som helst röra henne. Och jag vet att hennes pappa som hon hade aldrig skulle kunna röra ett barn på det sättet. Så väl kände jag han och det kan jag säga utan att någon ska säga det vet man aldrig.

Skulle någon överhuvudtaget ha blivit tänd eller rört mitt barn på fel sätt hade det blivit ett helvete för den personen. Men som sagt, fanns sex personer i min närhet som fick röra min dotter, det var hennes pappa ( som aldrig skulle bli sexuellt attraherad av ett barn) och så jag då, min farmor, min bästa vän och hennes pojkvän som heller aldrig skulle kunna röra ett barn på fel sätt, sedan min pappa som även var orsaken att hon dog men som heller aldrig skulle röra ett barn på fel sätt.


Kommentarer
Postat av: Pete Nielssen

@Sara:



Du har rätt, det luktar tråd lång väg om det här :P



När det gäller fantasier (sexuella eller inte är en bisak) så tycker jag att man har rätt att fantisera om vad man vill, men det är fel att försöka förverkliga dem om det innebär fara för andras liv eller hälsa (fysiskt eller psykiskt). Hur många skulle fortfarande få gå ute och inte vara inlåsta på psyk eller i finkan, om tankar eller fantasier var ett brott?



Och vad gäller bli illamående av att skriva sex och barn i samma mening, så bli inte det. En annan vanligt förekommande lögn i dessa sammanhang är att sexualiteten är något som uppkommer i samband med puberteten. Sanningen är faktiskt att barn har en sexualitet.



Och innan jag blir angripen för att vara pedofil, så låt mig göra en sak JÄVLIGT KLAR. Barns sexualitet och vuxnas sexualitet är väldigt olika. På grund av hysterin i dagsläget så forskas det knappt om det, så det finns inte kunskaper nog för att kunna absolut säga vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt.



Så för att vara på den säkra sidan tills vi vet bättre, så ska inte barn och vuxna ha sex ihop, men man ska inte förfasa sig över att barn experimenterar, om grundreglerna för vad som gäller för vuxna följs (alla med på det, d.v.s. inget tvång eller tryck, ordenlig känslomässig bas, att man är försiktig osv). Man kan väldigt lätt göra mycket större skada än ett sexuellt övergrepp om man reagerar fel i en sådan situation.



Ett annat misstag som du gör att du håller vissa personer bortom misstanke. Jag har i mitt liv upprepade gånger kommit i kontakt och lärt känna tjejer som varit sexuellt utnyttjade och blivit våldtagna (till den milda grad att jag tidvis skäms för att jag är man), så även om jag har lärt mig vissa av tecknen, så vet jag att det allra vanligaste tecknet är att ALLT SER NORMALT UT.



Och vad gäller gärningsmän... "Men X skulle aldrig göra något sån't" är den vanligaste anledningen till att en gärningsman undan, och den vanligaste kommentaren när han trillar dit. Hur tror du barnvårdaren på FA's dagis i Jönköping har kommit undan med sitt sjuka beteende i åtminstone 10 år ?



Det är lätt att tro att förövaren vanligtvis är en främling, men statistiken talar sitt tydliga språk:

* Vanligaste förövaren är pappa eller styvpappa, eller någon lika närstående.

* En eller bägge föräldrarna har en psykisk sjukdom.

* En eller bägge föräldrarna har missbruksproblematik (låter fallet Louise bekant?).

* En eller bägge föräldrarna använder våld mot den andra föräldern.

* En eller bägge föräldrarna använder (ickesexuellt) våld mot barn.

* Ickesexuellt våld eskalerar alarmerande ofta i sexuellt våld när det "vanliga våldet" inte längre "biter på ungjäveln."



När det mina personliga erfarenheter i ämnet så har förövaren alltid haft följande kännetecken:

* Nedvärderande attityder gentemot barn och/eller kvinnor.

* "Macho" image.

* Opportunistiskt beteende (d.v.s när ursäkt eller tillfälle ges, play on).

* Skyller alltid på offret.



2009-12-10 @ 21:12:20
URL: http://about:blank

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0